Digivinkki: Kaiutin vapauttaa kädet käyttöön

Uudenmaan Digituki -hankkeen digivinkkisarja kokoaa yhteen alueen tuen antajien neuvoja arjen helpottamiseen ja parantamiseen. Digitukijat esittelevät jutuissa vinkkejä laidasta laitaan aloittelijoille suunnatuista yksinkertaisista nikseistä kokeneemmille käyttäjille kohdennettuihin laitteiden ominaisuuksien hyödyntämisiin. Samalla esitellään myös Uudenmaan digitukipalveluita ja pohditaan, minkälaisia digitaitoja kansalaisilla kuuluisi olla. Sarjan ensimmäisessä osassa digivinkkinsä esittelee ENTER ry.

Apua palvelunumeroiden ja herkkien kosketusnäyttöjen navigointiin

Käsien vapauttamisesta käyttöön voi puhelun aikana olla merkittävää hyötyä. Muistiinpanojen tekeminen, tietojen tarkistaminen pöytäkoneelta ja kauniiden kukkien piirtäminen muistioon sujuvat, kun puhelinta ei tarvitse kannatella korvalla. Senioreille suunnattua digiopastusta antavan ENTER ry:n toiminnanjohtaja Juulia Andersson vahvistaa, että älypuhelimen kaiuttimen käytön opettelusta voi olla hyötyä monenlaisissa tilanteissa.

”Puhelun ollessa auki voit ottaa älypuhelimen korvaltasi ja valita näytöltä kaiuttimen päälle, jolloin puhelua voi jatkaa pitämättä laitetta käsissään. Kun soittaa esimerkiksi palvelunumeroihin, siellä saatetaan pyytää käyttämään puhelimen näppäimistöä palveluiden kielen tai palveluntarpeen valitsemiseksi. Jos osaa laittaa kaiuttimen päälle, voi käyttää samalla näppäimistöä ja valita.”

”Minulla itselläni on puhelin, jossa on hyvin herkkä kosketusnäyttö. Olen monta kertaa puhuessani puhelimessa vahingossa korvalla hipaisemalla laittanut jonkun pitoon, mikä on välillä hieman noloa. Silloinkin kaiuttimen käyttämisestä on hyötyä”, Andersson naurahtaa.

Enterin Youtube-kanavalta löydät yksityiskohtaisen video-opastuksen kaiuttimen käyttämiseen Android-puhelimella. Kanavalta löytyy runsaasti muitakin hyödyllisiä, tarpeellisia ja hauskoja vinkkejä digiarkeen. Andersson muistuttaa, että tarkoituksena ei suinkaan ole oppia käyttämään laitteen jokaista ominaisuutta.

”Me haluamme motivoida löytämään ne itselle hyödylliset asiat laitteista pikkuhiljaa, askel kerrallaan. Ei ole syytä stressata sitä, että ei tiedä kaikkea minkä puhelimellaan tai tietokoneellaan pystyy tekemään. Tärkeää olisi, että motivoituu opettelemaan hiljalleen laitteen käyttöä löytämällä asioita, jotka tekevät omasta arjesta mukavampaa”, luonnehtii Andersson.

Tarjolla monipuolista tukea

Harjoittelun voi aloittaa yksinkertaisista toiminnoista, joista on heti hyötyä. Yksin ei myöskään tarvitse ahertaa, sillä vertaistukea ja opastusta on saatavilla.

”Kaikkien olisi hyvä osata käyttää kaiutinta älypuhelimellaan. Halusin valita sen vinkiksi, koska se on pieni asia, mutta hyvin käytännönläheinen. Se on myös hyvä esimerkki monipuolisesta tuesta, jota Enterillä annetaan. Meiltä voi hakea opastusta ihan perusasioihin, kuten juuri kaiuttimen käyttöön tai sitten suurempiin kysymyksiin, kuten tietoturva-asioihin. Opastukseen saa tulla kysymään juuri niitä asioita, jotka omassa tietotekniikan käytössä askarruttavat”, Andersson toteaa.

ENTER ry on vuonna 1997 perustettu tieto- ja viestintätekniikasta kiinnostuneiden ikäihmisten yhdistys. Toiminnan tarkoituksena on auttaa ikääntyneitä ihmisiä tietotekniikan käytössä ja lisätä heidän digitaalista osallisuuttaan mm. henkilökohtaisen opastamisen kautta.

”Opastus on kaikille avointa, mutta suunnattu alueen senioreille. Toimipisteemme sijaitsevat kaikki Uudellamaalla, ajantasaisen listan löytää nettisivuiltamme. Koronan takia siihen voi tulla tällä hetkellä äkkinäisiäkin muutoksia. Opastuspaikoissa tietokoneiden, puhelinten ja tablettien käytössä vertaisopastavat Enterin vapaaehtoiset seniorit. Saatavilla on myös etäopastusta. Opastus on maksutonta ja henkilökohtaista, ja tapahtuu asiakkaan omilla laitteilla”, kertoo Andersson.

Lisätietoa ENTER ry:n toiminnasta löydät järjestön nettisivuilta. ENTER ry:n Youtube-kanavalta sekä Ikinörtti-blogista löydät paljon lisää digivinkkejä omien ja läheistesi digitaitojen vahvistamiseksi.

Lisätietoa digituesta voit hakea Digi- ja väestötietoviraston sekä Uudenmaan Digituki -hankkeen nettisivuilta.

Projektipäällikkö Tanna Rantanen, Uudenmaan liitto, puh. 040 586 4682