Digivinkki: Nettiyhteys kulkee mukanasi puhelimessa

Uudenmaan Digituki -hankkeen digivinkkisarja kokoaa yhteen alueen tuen antajien neuvoja arjen helpottamiseen ja parantamiseen. Digitukijat esittelevät jutuissa vinkkejä laidasta laitaan aloittelijoille suunnatuista yksinkertaisista nikseistä kokeneemmille käyttäjille kohdennettuihin neuvoihin. Samalla esitellään myös Uudenmaan digitukipalveluita ja pohditaan, minkälaisia digitaitoja kansalaisilla kuuluisi olla. Sarjan viidennessä osassa digivinkkinsä esittelee Apuomena ry:n Kansalaistoiminnan keskus.

Puhelimesta jaettu yhteys mahdollistaa laitteiden käytön lähes missä tahansa

Kulunut vuosi ja pandemian aiheuttamat rajoitukset ovat tehneet etätyöstä ja asioiden hoitamisesta digitaalisesti arkea monille suomalaisille. Oman kodin nurkat ovat saattaneet tulla joillekin liiankin tutuksi ja vaihtelua kaipaavat ovatkin hypänneet rohkeasti tekemään töitä mökiltä, kahvilasta tai jopa puistotoimistosta käsin. Yksi tärkeä väline erilaisen työpäivän mahdollistamiselle on ollut puhelimessa mukana kulkeva jaettava nettiyhteys. Apuomena ry:n Kansalaistoiminnan keskuksen koordinaattori Mika Lillman kertoo vinkissään, kuinka helppoa etäyhteyden asettaminen on.

– Nettiyhteyden jakaminen toimii eri puhelimilla hieman eri tavoilla, mutta periaate on yleensä sama ja ohjeita löytyy netistä paljon. Android-puhelimella se tapahtuu kutakuinkin näin: mennään puhelimen asetuksiin painamalla rattaan kuvaa ja sieltä mobiiliverkko-kohtaan. Sitten pitäisi löytyä kohta, jossa lukee henkilökohtainen tukiasema. Sen takaa löytyvät nettiyhteyden nimi ja salasana sekä nappi, josta yhteys laitetaan päälle ja pois päältä. Sen jälkeen ei tarvitse kuin etsiä kohdelaitteelta kyseinen yhteys ja valita se, kertoo Lillman.

Yhdistämisen jälkeen nettiä voi käyttää normaalisti. Lillmanille yhteyden jakaminen on ollut rajoitusten aikana mainio keino tehdä töitä toimiston ulkopuolelta.

– Hyvinkin paljon olen käyttänyt sitä. Oikeastaan aina, jos olen ollut liikkeellä muualla kuin kotona tai toimistolla. Se on varma valinta eikä tarvitse kysellä kahvilan pitäjältä onko verkkoa ja mikä salasana on. Kunhan näppää päälle ja yhdistää. Hyvä puoli tässä on tietysti se, että käyttö onnistuu myös sellaisissa paikoissa, joissa ei muuten ole ilmaista tai avointa wifiä käytössä. Se on kätevää, jos etätyötoimisto on esimerkiksi mökillä tai haluaa tehdä töitä vaikkapa junassa tai bussissa, iloitsee Lillman.

Operaation voi tehdä itselleen vielä yksinkertaisemmaksi asettamalla tietokoneensa tai tablettinsa yhdistämään automaattisesti puhelimensa langattomaan verkkoon.

– Minulla on tässä työkoneella automaattinen yhdistys puhelimen langattomaan verkkoon, joten riittää että laitan sen puhelimesta päälle ja homma toimii saman tien. Verkko on kätevää tallentaa muistiin oikeastaan mille tahansa omalle laitteelleen, Lillman pohtii.

Muhkealla datapaketilla pääsee hyvillekin nopeuksille

On hyvä selvittää oman puhelinliittymänsä datapaketin sisältö, mikäli haluaa jakaa yhteyden puhelimestaan useamminkin. Lähes kaikilla liittymillä jakaminen kuitenkin onnistuu.

– Nykyään melkein kaikissa Suomessa käytössä olevissa liittymissä on datapaketti, joten liittymällä kuin liittymällä tämän pitäisi onnistua. Esimerkiksi 50 – 100 megan (Mbit/s) kaistaleveys riittää oikeinkin hyvin. Toinen asia, joka kannattaa huomioida on, että vähän puhelimesta riippuen yhteyden jakaminen voi viedä aika paljon akkua puhelimesta. Jos suunnittelee tekevänsä töitä kodin ulkopuolella, kannattaa muistaa ottaa puhelimen laturi tai varavirtalähde mukaan, muistuttaa Lillman.

Verkon laadusta ei myöskään tarvitse olla kovin huolestunut. Puhelimesta jaettu yhteys toimii usein varmemmin kuin avoin wifi-yhteys.

– Varsinkin jos liittymässä on vähän muhkeampi datapaketti, jaetulla yhteydellä voi päästä hyvillekin nopeuksille. Uusilla puhelimilla saa myös usein todella vakaan verkon. On hyvä vähintäänkin tiedostaa, että tällainen mahdollisuus on olemassa, varsinkin nyt etätyön yleistyessä entisestään. Esimerkiksi tabletit, joihin saa SIM-kortin mukaan ja mobiilidatan käyttöön, ovat kalliimpia, ja liittymästä täytyy lisäksi maksaa erikseen. Kun osaa jakaa netin puhelimeltaan, välttyy tällaisilta lisäkuluilta, Lillman toteaa.

Digineuvonnasta ammattimaista tukea

Apuomena ry on yhdistysten yhteisö, joka tukee lohjalaisten arkea ja hyvinvointia. Kansalaistoiminnan keskus puolestaan on erillinen STEA-rahoitteinen toiminto, joka toimii Apuomenan hellässä huomassa. Osana toimintaa on digineuvonnan koordinointi Lohjalla.

– Digineuvonta tapahtuu koronan vuoksi tällä hetkellä tietysti etänä, mutta normaalioloissa lähineuvontaa on tarjolla järjestötilassamme Lohjan keskustassa arkisin 9.00 – 13.00. Meillä on siellä palkattuna tällä hetkellä viisi digineuvojaa, joten tarjolla on aina hyvää ammattimaista tukea eikä ruuhkia juurikaan pääse syntymään. Kansalaistoiminnan keskuksen ydintoiminta on yhdistystoiminnan tukemista, ja korona-aikana olemme järjestäneet paljon digiaiheisia koulutuksia myös yhteisöille. Olemme esimerkiksi kouluttaneet etäyhteyksien käyttämistä ja digitaalista viestintää, Lillman selostaa.

Viimeisen kuuden viikon ajan Apuomenan digineuvojat ovat viettäneet Digivinkki-viikkoja, joiden aikana digineuvojien Facebook-sivuille on ilmestynyt päivittäisiä ohjeita ja neuvoja. Kampanjan tarkoituksena on auttaa asiakkaita omatoimisessa oppimisessaan.

– Rajoitusten tiukennuttua kevään korvalla ja siirryttyämme taas etäneuvontaan jouduimme pohtimaan, kuinka voimme palvella kaikkia asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Etäneuvontaan on ehkä korkeampi kynnys ottaa yhteyttä, kuin marssimalla sisään lähineuvontaan. Teimme jaottelua toimintojemme suhteen ja päädyimme siihen, että tällaisen intensiivisen lähi- ja etäneuvonnan sekä yhteisöille annettujen koulutusten lisäksi pyrimme tukemaan ihmisten omatoimista oppimista. Laitoimme pystyyn Digivinkki-kampanjan, jossa tarkoituksena on antaa meidän omia vinkkejämme ja lisäksi jakaa hyviä olemassa olevia materiaaleja eteenpäin, kuvailee Lillman.

Menossa on kampanjan viimeinen viikko, mutta kaikki vinkit löytyvät jatkossakin Facebook-sivuilta. Joukossa on perusasioiden harjoittelun lisäksi hauskoja yllätyksiä.

– Kaikki vinkit ovat jollakin tavalla hyödyllisiä, mutta emme halunneet olla ryppyotsaisia, vaan mukana on myös hauskaa ajanvietettä. Mukana on vinkkejä esimerkiksi hyvistä nettipeleistä ja etänäyttelyistä. Ihmiset viettävät tällä hetkellä paljon aikaa kotona, joten on tärkeää löytää sinne myös hauskaa tekemistä, muistuttaa Lillman.

Lisätietoa Kansalaistoiminnan keskuksesta löydät Apuomenan nettisivuilta. Lohjan digineuvonta toimii tällä hetkellä etäneuvontana, lisätietoa löydät täältä. Digineuvojien Digivinkki-kampanjan löydät heidän Facebook-sivuiltaan.

Lisätietoa digituesta voit hakea Digi- ja väestötietoviraston sekä Uudenmaan Digituki -hankkeen nettisivuilta.