Digivinkki: Poimi tekstiä suoraan ruudulta ja vältä vaivalloinen tavaaminen

Uudenmaan Digituki -hankkeen digivinkkisarja kokoaa yhteen alueen tuen antajien neuvoja arjen helpottamiseen ja parantamiseen. Digitukijat esittelevät jutuissa vinkkejä laidasta laitaan aloittelijoille suunnatuista yksinkertaisista nikseistä kokeneemmille käyttäjille kohdennettuihin neuvoihin. Samalla esitellään myös Uudenmaan digitukipalveluita ja pohditaan, minkälaisia digitaitoja kansalaisilla kuuluisi olla. Sarjan kuudennessa osassa digivinkkinsä esittelee ruotsinkielisen vapaan sivistystyön kattojärjestö Bildningsalliansen.

Virheilmoituksen merkitys selviää kopioimalla teksti

Digivinkkien tarkoituksena on tehdä arjesta helpompaa ja mukavampaa. Joskus se voi tarkoittaa vastausta kysymykseen, jota et ollut edes huomannut kysyä. Monille digitaalisten laitteiden käyttö on ollut arkea jo kymmenien vuosien ajan, jolloin myös tavat ovat ehtineet juurtua. Välillä on virkistävää huomata, että tietokoneen peruskäytössäkin voi oppia uusia kikkoja, jotka parantavat käyttökokemusta. Mac-tietokoneilla toimiva TextSniper-sovellus on yksi tällainen keino, kertoo Bildningsalliansenin Johanni Larjanko vinkissään.

– TextSniperin avulla pystyy poimimaan mistä tahansa kuvasta tekstin ja siirtämään sen tekstinkäsittelyohjelmaan. Sen käyttäminen on maksullista, mutta hinta on pieni ja sovelluksesta täytyy maksaa vain kerran. Vastaavia sovelluksia on olemassa myös muille käyttöjärjestelmille, selittää Larjanko.

Kuinka tekstin kopioiminen sitten tekee digiarjesta helpompaa? Larjanko valaisee asiaa esimerkillä, jonka jokainen tietokoneen käyttäjä tunnistaa.

– TextSniper on erittäin hyödyllinen esimerkiksi tilanteessa, jossa tietokone antaa virheilmoituksen. Näytölle ilmestyy silloin usein pop-up -ruutu, joka kertoo ongelman syyn. Tätä tekstiä ei kuitenkaan voi suoraan kopioida, vaan tavallisesti täytyy hakea kynä ja paperia tai ottaa ruutukaappaus ja naputella sitten itse teksti sen avulla puhtaaksi. Se on vaivalloista, varsinkin jos kyseessä on pitkä numerosarja. TextSniperin avulla tekstin pystyy kaappaamaan suoraan ruudulta. Yleensä poimin tekstin ja laitan sen suoraan hakukoneeseen, jonka avulla selvitän helposti mistä virheilmoituksessa on kyse, iloitsee Larjanko.

Hyödyllinen työkalu monenlaisiin tarkoituksiin

Tekstin kopioiminen ruudulta voi toimia myös kätevänä työkaluna digituen antajille. Sen avulla voi selvittää nopeasti ja luotettavasti, minkälaisesta ongelmasta asiakkaan laite kärsii.

– Kaikkiin virheilmoituksiin tuskin kukaan osaa heti kertoa ratkaisua, mutta usein vastauksia löytyy nopeasti, kun osaa hakea virhekoodien avustuksella. TextSniper on toiminut minulla tarkasti ja luotettavasti niin englanniksi kuin suomeksikin. Kertaakaan en ole vielä saanut sitä kirjoittamaan väärin, mutta kopioitu teksti toki kannattaa aina silti tarkistaa, toteaa Larjanko.

Mahdollisia käyttötarkoituksia näppärällä ja kevyellä sovelluksella on paljon muitakin. TextSniperia on helppo suositella esimerkiksi skannattujen tiedostojen kanssa painiville ja nettiluentojen aikana muistiinpanoja tekeville opiskelijoille.

– Muutenkin se on hyödyllinen kaikille, joille on tärkeää päästä käsittelemään erilaisissa muodoissa löytyviä tekstejä. Esimerkiksi kirjoittaessani saan lähteinä käyttämistäni PDF-tiedostoista kätevästi poimittua tekstiä tai lähdetietoja omaan kirjoitukseeni. Silloin tietysti täytyy pitää mielessä tekijänoikeudet ja varmistaa, että tekstin hyödyntäminen on sallittua, Larjanko muistuttaa.

Tiedon jakaminen kuuluu nettikulttuuriin

Bildningsalliansen on ainoa ruotsinkielisen vapaan sivistystyön kattojärjestö Suomessa. Jäsenilleen Bildningsalliansen antaa laaja-alaisesti tukea digiasioissa.

– Oppilaitokset ympäri Suomea antavat digitukea ja meidän tehtävämme on tukea niitä siinä. Bildningsalliansen järjestää hankkeita ja tarjoaa kursseja rehtoreille ja opettajille, jotka haluavat päivitystä tai vahvistusta digitaaliseen osaamiseensa. Se tarkoittaa sekä käytännön tukea sovellusten hyödyntämiseen että didaktisen ja pedagogisen osaamisen kehittämistä digitaalisten laitteiden käytön opettamiseen. Tarkoitus on myös haastaa vapaan sivistystyön tekijöitä uusien asioiden kokeilemiseen oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Rakennamme lisäksi jatkuvasti yhteistyötä muiden digitukea Suomessa antavien ruotsinkielisten organisaatioiden kanssa, Larjanko valaisee.

Digivinkkien jakaminen on tärkeä osa nettikulttuuria. Larjanko toivoo, että jatkossakin tapana on pikemminkin kannustaa ja tukea muita osaamisensa kasvattamisessa kuin kilpailla keskenään ja varjella salaisuuksiaan.

– Poimin digivinkkejä enimmäkseen Facebookista ja LinkedInistä. Erityisesti liittymällä keskusteluryhmiin voi löytää hyviä vinkkejä ja neuvoja. Se on ilmaista ja uusien ehdotusten virta on jatkuvaa, jonka vuoksi näppäriä uusia ideoita voi käydä selailemassa juuri silloin, kun itselle sopii. Yritän aina poimia parhaat palat ja viedä niitä omiin verkostoihini. Internet-kulttuuriin kuuluu tiedon avoin jakaminen eteenpäin. Jos olet valmis jakamaan hyviä vinkkejä, todennäköisesti saat myös itse apua, kun sitä tarvitset. Mitä enemmän antaa, sitä enemmän saa takaisin. Todella harvoin törmää siihen, että joku ei haluaisi jakaa omaa osaamistaan eteenpäin, vahvistaa Larjanko.

TextSniper on hyvä esimerkki pienestä digiarjen parannuksesta, joka löytyi vertaisen vinkin kautta.

– Aikaisemmin otin aina ruutukaappauksen ja sitten kirjoitin tekstin sen avulla kopioitavaan muotoon, mutta se on välillä hankalaa, varsinkin puhelimella. Monet tekevät kuitenkin niin edelleen. Ylipäätään on olemassa paljon hienoja sovelluksia ja ratkaisuja tällaisiin pieniin haasteisiin, mutta niitä ei oteta käyttöön, koska niitä ei tunneta. Helposti jäämme toimimaan ennestään tutuilla tavoilla, muistuttaa Larjanko.

Lisätietoa Bildningaslliansenin toiminnasta löydät järjestön nettisivuilta. Bildningsalliansenin löydät myös Facebookista ja Twitteristä.

Lisätietoa digituesta voit hakea Digi- ja väestötietoviraston sekä Uudenmaan Digituki -hankkeen nettisivuilta. Hankkeen tuottamat digivinkit löydät kootusti nettisivuilta.