Digivinkki: Puheentunnistuksen avulla keskustelu lennosta tekstiksi

Uudenmaan Digituki -hankkeen digivinkkisarja kokoaa yhteen alueen tuen antajien neuvoja arjen helpottamiseen ja parantamiseen. Digitukijat esittelevät jutuissa vinkkejä laidasta laitaan aloittelijoille suunnatuista yksinkertaisista nikseistä kokeneemmille käyttäjille kohdennettuihin laitteiden ominaisuuksien hyödyntämisiin. Samalla esitellään myös Uudenmaan digitukipalveluita ja pohditaan, minkälaisia digitaitoja kansalaisilla kuuluisi olla. Sarjan toisessa osassa digivinkkinsä esittelee Kuuloliiton Digitaidot-projekti.

Helpotusta kommunikointiin monenlaisissa tilanteissa

Kukapa ei olisi joskus ollut tilanteessa, jossa vaikkapa hälyisä ja meluisa kahvila tekee kuulumisten kommunikoimisesta lähes mahdotonta? Olosuhteita, joissa toisen puheesta pitäisi saada selvää, ei aina voi ennakoida. Kuulovammaisten kohdalla sosiaalisia tilanteita ei ole myöskään helpottanut korona-aika ja maskien käytön yleistyminen.

”Yksi keskeinen vuorovaikutuksen kanava on poistunut näkyviltä, kun suun liikettä ei voi enää seurata. Ihmiset, joilla on huono kuulo, joutuvat helposti arvailemaan mitä sanottiin. Usein vuorovaikutusta voi tukea esimerkiksi kirjoittamalla tai esittämällä asioita visuaalisesti, mutta aina se ei ole kätevin ratkaisu”, muistuttaa Kuuloliiton Digitaidot-projektin projektikoordinaattori Hanna Rantala.

Puheentunnistusteknologia on ottanut merkittäviä harppauksia viimeisten vuosien aikana ja saattaa toimia hyvänä apukeinona kommunikoinnissa. Android-puhelimiin ilmaiseksi ladattavissa oleva Live Transcribe -sovellus muuntaa lennosta puheen tekstiksi ja tunnistaa jopa yskäisyt sekä palohälyttimien äänet. Sovellus on erittäin helppokäyttöinen, sillä se täytyy ainoastaan painaa päälle, jotta tekstiä alkaa syntyä.

”Olemme testanneet Live Transcribea erilaisten kohderyhmien kanssa ja huomanneet, että se toimii varsin hyvin jopa ryhmätilanteissa. Esimerkiksi tilaisuuksissa, joissa olen puhunut suuremmassa salissa ja käytössä on ollut induktiosilmukka, on sovellus tunnistanut puhettani kauempaakin. Käyttö edellyttää toki, että puhutaan aika selkeästi ja rauhallisesti, mutta nytkin puhuessani seuraan samalla tätä tekstiä ja aika virheettömältä näyttää”, iloitsee Rantala ja esittelee puhelimensa näyttöä kameran välityksellä.

”On tässä tietysti puutteensakin. Olemme kokeilleet sovellusta monenlaisten ryhmien kanssa ja olemme huomanneet, että jos esimerkiksi puhujan äidinkieli ei ole suomi, niin virheitä tulee selvästi enemmän. Se on harmillista, mutta teknologia tietysti kehittyy koko ajan. Kun sovellusta käytetään, se myös oppii tunnistamaan puhetta paremmin”, toteaa Rantala.

Kaikki saatamme osata jotakin, joka kannattaa jakaa

Puheentunnistussovelluksista voi olla hyötyä yllättävissäkin tilanteissa ja niiden käyttöä kannattaa kokeilla, vaikka hyödyt eivät olisikaan omalla kohdalla ilmeisiä. Esimerkiksi asiakaspalvelutehtävissä sovelluksen hallitseminen saattaa nousta arvoon arvaamattomaan. Digivinkkien jakaminen eteenpäin lähipiirissä voikin Rantalan mukaan antaa uusia näkökulmia laitteiden hyödyntämiseen.

”Live Transcribe on osoittautunut hyvin käytännönläheiseksi vinkiksi, varsinkin nyt koronan ja maskien myötä. Tiedän, että siitä on ollut monelle hyötyä arjessa. Onkin tärkeää, että vinkit leviävät. Me kaikki saatamme osata jonkin arkea helpottavan asia, joka kannattaa jakaa. Ympärillämme olevat ihmiset hyötyvät usein ihan samankaltaisista asioista kuin me.”

Kuuloliitto on kuulovammaisten järjestö, joka tekee edunvalvontatyötä. Toiminnan päämääränä on yhteiskunta, joka on kuulovammaiselle esteetön ja saavutettava, ja jossa kuulovammaisilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua.

”Tänä päivänä siihen vaaditaan digitaitoja. Digitaidot-projekti on kolmivuotinen kehittämishanke, jonka avulla pyrimme madaltamaan kynnystä hakeutua digituen pariin. Haluamme myös tehdä digitukea ylipäätään tunnetummaksi. Oman toimintamme kautta pyrimme lisäämään innostusta digitaitojen opiskeluun ja vahvistamaan kuulovammaisten digitaitoja”, Rantala kertoo.

Pääasiallinen kohderyhmä ovat kuulovammaiset ikäihmiset, mutta rajaus ei ole tarkka. Toimintaan ovat tervetulleita mukaan kaikki kuulovammaiset.

”Teemme myös työtä digitukea tarjoavien organisaatioiden kanssa digituen saavutettavuuden edistämiseksi, eli pyrimme vaikuttamaan siihen, että kuulovammainen voi saada itselleen sopivaa digitukea”, Rantala kertoo.

Lisätietoa Kuuloliiton Digitaidot-projektista löydät järjestön nettisivuilta.

Lisätietoa digituesta voit hakea Digi- ja väestötietoviraston sekä Uudenmaan Digituki -hankkeen nettisivuilta.