Digivinkki: Viestisovelluksen avulla on helppoa pitää yhteyttä läheisiin

Uudenmaan Digituki -hankkeen digivinkkisarja kokoaa yhteen alueen tuen antajien neuvoja arjen helpottamiseen ja parantamiseen. Digitukijat esittelevät jutuissa vinkkejä laidasta laitaan aloittelijoille suunnatuista yksinkertaisista nikseistä kokeneemmille käyttäjille kohdennettuihin neuvoihin. Samalla esitellään myös Uudenmaan digitukipalveluita ja pohditaan, minkälaisia digitaitoja kansalaisilla kuuluisi olla. Sarjan seitsemännessä osassa digivinkkinsä esittelee HelsinkiMissio.

Kaikkia viestit eivät vielä tavoita

Älypuhelinten lukemattomista erilaisista sovelluksista Suomessa kaikkein tehokkaimmin läpi lyöneitä ovat olleet viestisovellukset. Monien kohdalla ne ovat muuttaneet täysin arjen kommunikoinnin tapoja ja tehneet ajatusten vaihtamisesta ystävien, läheisten sekä puolituttujen kanssa entistä helpompaa. Kaikilla perheistä jalkapallojoukkueisiin ja lounasporukoista lomamatkan suunnittelijoihin on omat ryhmäkeskustelunsa, joissa puhutaan tärkeistä ja vähemmän tärkeistä asioista lähes päivittäin. HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Nina Saarinen kuitenkin muistuttaa, että kaikkia viestit eivät vielä kuitenkaan tavoita.

WhatsApp on varmasti suurelle yleisölle tuttu sovellus, mutta juuri siitäkin syystä olisi hyvä kiinnittää huomiota ihmisiin, joille sen käyttäminen ei vielä ole tuttua. Me annamme HelsinkiMissiossa digiopastusta senioreille, ja monille asiakkaistamme olisi erittäin hyödyllistä oppia käyttämään viestisovellusta. WhatsAppia käyttää suomalaisista suurin osa, joten sen avulla voisi pitää yhteyttä helposti esimerkiksi perheenjäseniin, sukulaisiin, lapsiin ja lapsenlapsiin, kertoo Saarinen.

Suomalaiset tosiaan ovat ahkeria WhatsAppin naputtajia. Tutkimusten mukaan jopa 88% prosenttia suomalaisista käyttää sovellusta ja lähes puolet vastaajista avasivat sen puhelimellaan lukuisia kertoja päivän aikana. Hyvä puolia palvelussa onkin runsaasti.

– Sovellus on ilmainen ja vaatii toimiakseen vain älypuhelimen. Asentaminen kannattaa tehdä yhdessä tutun ihmisen kanssa ja käyttöä voi ensin harjoitella vaihtamalla viestejä keskenään. Sovelluksen käyttö itsessään on helppoa, kun perusasiat oppii. Käyttöä voi vaikeuttaa pikemminkin se, että kokeileminen jännittää tai sovellus tuntuu monimutkaiselta. Kannustaminen onkin tärkeää ja on myös hyvä tietää, että kaikkea ei tarvitse osata heti, muistuttaa Saarinen.

Ei ole merkitystä, missä päin maailmaa kukin on

Viestisovelluksia hyödynnetään monenlaisin tavoin, joista yksi suosituimmista ovat ystäväpiirien ja perheiden ryhmäkeskustelut. Digilaitteiden käyttöä karttavat voivat jäädä ulkopuolisiksi, jos muu perhe kommunikoi viestien välityksellä. Mukaan ottamisella voi olla suuri sosiaalinen merkitys.

– Ryhmäkeskustelut ovat hyvä tapa vaihtaa kuulumisia lähipiirin kesken. Sitä käyttäessä ei ole merkitystä, missä päin maailmaa kukin on. Pienetkin uutiset voi kertoa tuoreeltaan ja on helppo pysyä ajan tasalla muiden kuulumisista. Keskustelua sovelluksessa on myös helppoa elävöittää kuvilla ja videoilla. Monille esimerkiksi lapsenlapsen kaukaa kotoa lähettämät kuvat ovat todella tärkeitä ja arvokkaita. Myös videopuhelut ovat WhatsAppissa ilmaisia ja hyvä tapa pitää yhteyttä läheisiin, iloitsee Saarinen.

Sovelluksen ominaisuudet mahdollistavat osallistumisen monella eri tavalla. Käyttöä opettaessa on hyvä pitää mielessä, että vaikka itse ei hyödyntäisikään jotakin ominaisuutta, voi siitä silti olla hyötyä muille.

– Monille senioreille viestien kirjoittaminen on hidasta tai hankalaa, mutta sen ei tarvitse olla este kuulumisten vaihtamiselle. Kirjoitettujen viestien lisäksi sovelluksessa pystyy lähettämään ääniviestejä. Niiden käyttö on hyvä opetella heti sovellusta käyttöön ottaessa, sillä ne ovat helppo ja nopea tapa viestitellä, mutta unohtuvat helposti viestejä kirjoittamaan tottuneilta, toteaa Saarinen.

Monelle sovelluksen helppokäyttöisyys voi tulla jopa yllätyksenä. Tärkeää olisikin löytää rohkeus ja into kokeilemiseen.

– Jos esimerkiksi läheisellä on älypuhelin, mutta ei viestisovellusta, voi olla hyvä rohkaista ja kannustaa ottamaan se käyttöön. On myös hyvä auttaa alkuun ja näyttää perusasiat. On tärkeää huomata, että yksin ei tarvitse oppia, vaan tukea voi saada. HelsinkiMission kautta voi myös löytää digiopastajan, jonka kanssa voi harjoitella ja kehittää omaa osaamistaan, vahvistaa Saarinen.

Rauhallisessa ympäristössä oppiminen sujuu omassa tahdissa

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö, joka pyrkii haastamaan suomalaiset tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia osallistua yksinäisyyttä vähentävään toimintaan – niin auttajan kuin apua saavan roolissa.

– Annamme kotiin vietävää digitukea yli 60-vuotiaille Helsingissä asuville. Meidän vapaaehtoisemme tulevat pyynnöstä kotiin auttamaan monenlaisissa digipulmissa. Digiapua kotiin voi pyytää yhteydenottolomakkeen kautta tai soittamalla, selittää Saarinen.

Tarjolla on monipuolista tukea sekä laitteiden että palveluiden käytössä. Monille tuen saaminen omassa kodissa on paras vaihtoehto.

– Omassa kodissa saatava digiapu mahdollistaa sen, että ympäristö on rauhallinen ja oppiminen sujuu omassa tahdissa. Ympärillä ei ole hälinää eikä ole kiire siirtyä opettelemaan seuraavaa asiaa. Opastusta voi saada esimerkiksi tietokoneen, tabletin, puhelimen tai television käytön opettelussa, opastaa Saarinen.

Koronavuosi on muistuttanut monia yhteydenpidon tärkeydestä. Kanava kuulumisten vaihtoon voi olla tärkeä keino yksinäisyyden hoitamiseen. Digivinkkien levittämisellä on tärkeä osuus arjen helpottamisessa.

– On varmaan aika usein toistuva mantra, että maailma toimii yhä enenevissä määrin verkossa, mutta se on kyllä täysin totta. Meidän täytyy yhdessä pitää huoli siitä, että ihmisille, joilla ei ole kokemusta laitteiden käytöstä, on tarjolla riittävästi tukea niiden käytön opettelemiseen. Tämän koronavuoden aikana on varmasti kaikille käynyt selväksi, kuinka tärkeitä nämä taidot ovat omien asioiden hoitamisessa ja yhteyden pitämisessä muihin ihmisiin, sanoo Saarinen.

Lisätietoa HelsinkiMission toiminnasta löydät järjestön nettisivuilta. HelsinkiMission antamaa digiapua voit tiedustella täyttämällä sivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen tai soittamalla.

Lisätietoa digituesta voit hakea Digi- ja väestötietoviraston sekä Uudenmaan Digituki -hankkeen nettisivuilta. Hankkeen tuottamat digivinkit löydät kootusti nettisivuilta.