Digitukiviikko on takana – kokosimme yhteen parhaita paloja Uudenmaan ohjelmasta

Digitukiviikko järjestettiin 30.8. – 3.9.2021 Digi- ja väestötietoviraston ja valtakunnallisen digitukiverkoston voimin. Toista kertaa pidetyn teemaviikon tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta digiosaamisen merkityksestä ja digitaitojen kasvattamisesta. Viikon aikana järjestetty ohjelma keräsikin runsaasti kiinnostusta, josta kertoo myös, että #digitukiviikko-hashtag oli koko viikon ajan yksi Twitterin trendeistä.

Myös Uudenmaan Digitukiverkosto (UuDi) oli vahvasti esillä viikon aikana järjestetyssä ohjelmassa. Uudenmaan Digituki -hankkeen vetämien tilaisuuksien lisäksi verkoston jäsenet järjestivät omia tapahtumiaan, jonka lisäksi julkaistiin runsaasti erilaisia materiaaleja ja kirjoituksia. Digitukiviikko onkin nopeasti muodostunut tärkeäksi osaksi digitukijoiden kalenterivuotta sen tuoman näkyvyyden ja sen mahdollistaman ideoiden sekä informaation vaihdon ansiosta.

Viikon melskeissä kaikilta jäi varmasti jokin tilaisuus kokematta tai teksti lukematta, joten kokosimme yhteen UuDin tämänvuotisen Digitukiviikon parhaita paloja mattimyöhäisten nautittavaksi.

Paneeleja, blogeja, keskusteluja ja hyviä uutisia

Digi- ja väetötietovirasto julkaisi  ”Nuorten digitaidot” -kartoituksen, jonka perusteella digitaalisten palveluiden käytön kipupisteet liittyvät nuorilla palvelujen löydettävyyteen, ymmärrettävyyteen ja käytettävyyteen. Nuorten digitaidoista keskusteltiin myös, kun DVV:n Minna Piirainen vieraili MTV:n Uutisaamussa Digitukiviikon aluksi.

Keskustelu nuorten digitaidoista ja digituesta jatkui myös useissa keskustelutilaisuuksissa viikon aikana. Uudenmaan Digituki -hankkeen järjestämässä Instagram Livessä vierailivat RARE Median edustajat puhumassa nuorten digituesta ja yhteishankintana toteutetusta valtakunnallisesta nuorten digitukikampanjasta. Hankkeen projektipäällikkö Tanna Rantanen vieraili puolestaan DVV:n tilaisuudessa juttelemassa nuorten digiosaamisesta.

Hyviä uutisia tarjosi ENTER ry, joka pääsi jälleen aloittamaan lähiopastuksensa eri puolilla Uuttamaata. Kela julkaisi uudet ohjevideot ja verkkosivut, joiden avulla asiakas voi rauhassa tutustua OmaKelaan eli Kelan asiointipalveluun. Helsingin kaupunki taas muistutti maksuttomista digitukipalveluistaan. Kuurosokeat ry nosti puolestaan esiin ICT-palveluidensa tarjoamaa neuvontaa ja ohjausta kuurosokeille kuulonäkövammaisille verkkopalveluiden käyttäjille.

Moniheli ry:n DigiUp-hanke järjesti laajasti kiinnostusta herättäneen paneelikeskustelun vieraskielisten ja heidän järjestöjensä digitaitojen vahvistamisesta. Lisäksi hanke esitteli omaa toimintaansa ja syksyn aikataulujaan kyselytunnillaan. DigiUp-hanke oli esillä myös Uudenmaan Digituki -hankkeen Digitukiviikon digivinkissä, jossa käytiin läpi QR-koodien käyttöä.

Kuuloliiton Digitaidot-projektin julkaisema Digitaidot-peli sai myös runsaasti huomiota viikon mittaan. Peliä esiteltiin Instagram Livessä ja DVV:n lähetyksessä. Kuuloliitto osallistui viikkoon myös blogikirjoituksen sekä saavutettavan etätapaamisen periaatteita esittelevän kuvituksen voimin.

Digituen kehittämistä käsiteltiin maanantain aamutilaisuudessa, jossa Tanna Rantanen oli mukana esittelemässä digituen osaamismerkkejä. Uudenmaan Digituki -hankkeen viikon päättäneessä Facebook Livessä puolestaan pohdittiin digituen mittareiden rakentumista.

Mainittava on myös lukuisat viikon aikana julkaistut laadukkaat blogikirjoitukset. Sininauhaliiton Digiosallisuutta asunnottomille -hankkeen projektipäällikkö Piia Niilola kirjoitti ihmisten kohtaamisen tärkeydestä. ENTER ry:n Juulia Anderssonin teksti käsittelee vertaisopastamisen sosiaalista merkitystä. Uudenmaan Digituki -hankkeen sivuilla puolestaan julkaistiin Espoon kaupunginkirjaston digituen koordinaattori Virpi Söyringin haastattelu.