Kevätwebinaari toi verkoston yhteen

Uudenmaan Digituen yhteistyöverkoston oli tarkoitus kokoontua tiistaina 12.5. Helsingin työväenopiston Opistotalolla, mutta poikkeustilanteen vuoksi tapaaminen järjestettiin etäyhteyksien välityksellä webinaarina.

Täysin alkuperäisestä suunnitelmasta ei kuitenkaan täytynyt luopua, sillä tiistain tapahtuma aloitettiin kuin aloitettiinkin Opistotalolta työväenopiston rehtorin Ville Ylikahrin ja tietotekniikan tiimivastaava Juhana Mykrän tervehdyksillä. Heti alusta asti oli selvää, että etäyhteydet eivät estäisi täysipainoisen tapahtuman järjestämistä.

Ohjelman aluksi Uudenmaan Digituki -hankkeen projektipäällikkö Tiina Markkula kertasi kuinka verkosto sai alkunsa, jonka jälkeen tapahtuman juontaja Helmi Kallio Digi haltuun -hankkeesta toivotti vieraat tervetulleeksi ja esitteli aamupäivän puhujat.

Tietosuojan merkitys osana digitaitoja oli koettu tapaamisen ohjelmaa suunnitelleessa työryhmässä tärkeäksi teemaksi, ja Kuluttajaliiton Huijarit kuriin -hankkeen projektipäällikkö Tapani Veijan sekä Sitran Reilu datatalous -hankkeen asiantuntija Riitta Vänskän puheenvuorot herättivätkin runsaasti kiinnostusta yleisössä. Teamsin chatissa virinneet keskustelut jatkuivat pitkälle lounastauon puolelle ja jättivät aineksia myös jatkopohdiskeluihin.

Iltapäivän aikana ohjelmassa oli mm. verkkopalvelujen saavutettavuutta käsitellyt tietokilpailu sekä Digi- ja väestötietoviraston katsaus poikkeustilanteen vaikutuksiin digituelle. Tauon jälkeen puolestaan esittäytyivät paikalliset digitukihankkeet ja projektit.

Päivän päätteeksi julkaistiin Uudenmaan Digituen yhteistyöverkoston käsikirja, jonka tarkoitus on tiivistää verkoston toimintaa kaikille kiinnostuneille.

Lisäksi vahvistettiin ja allekirjoitettiin verkoston yhteinen julkilausuma, jonka teema on ”Jokainen työssäkäyvä voi olla digitukija”. Julkilausumien avulla verkosto pyrkii saamaan digituen asiantuntijoiden äänen kuulumaan ajankohtaisissa ja tärkeissä digituen kysymyksissä.

Verkosto uudistuu ja vahvistuu entisestään kesän kynnyksellä. Perjantaina julkaistaan yhteistyöverkoston uusi nimi, jonka verkoston jäsenet ovat valinneet äänestämällä. Verkoston työryhmät aloittavat pian jo syksyn tapahtumien suunnittelun.

Hanketiimi kiittää kevätwebinaarin suunnitellutta työryhmää onnistuneesta tapahtumasta ja koko verkostoa aktiivisuudesta!

Projektisuunnittelija Tanna Rantanen, puh. 040 586 4682
Projektisuunnittelija Joel Aaltonen, puh. 040 707 3067