Uudenmaan Digitukiverkosto suunnisti syyswebinaarissaan kohti tulevaa

Uudenmaan Digitukiverkoston tiistaina 12.10.2021 järjestetyssä syyswebinaarissa suunnistettiin kohti verkoston tulevaisuutta. Syyswebinaari oli toinen kahdesta koko verkostolle vuoden aikana järjestettävästä tilaisuudesta. Tilaisuuteen olivat kutsuttuina kaikki verkoston jäsenet, ja juhlallisuuksiin osallistui pitkin päivää yli 30 UuDilaista.

Webinaaripäivän teemana oli ”Yhteinen suunta”. Päivän mittaan muisteltiin verkoston rakentamista, järjestäytymistä ja toimintaa viimeisten kahden vuoden ajalta. Samalla valmistauduttiin soihdun eteenpäin kuljettamiseen uusin voimin, sillä UuDin koordinoimisesta vastannut Uudenmaan Digituki -hanke päättyy lokakuun lopussa. Verkosto on viimeisten kuukausien aikana organisoitunut jatkamaan välikauden ajan toimintaansa kiertävien koordinaattoreiden vetämänä, jonka jälkeen Digi- ja väestötietovirasto ottaa alueellisen koordinaatiotehtävän haltuunsa.

Aamupäivän kiitos ja kumarrus

Juontajana toiminut Uudenmaan Digituki -hankkeen projektisuunnittelija Laura Manninen sekä hankkeen projektipäällikkö Tanna Rantanen avasivat tilaisuuden ja toivottivat verkoston tervetulleeksi syyswebinaariin, jonka jälkeen Tanna tiivisti syksyn aikana tehdyn suunnittelutyön verkoston toiminnan jatkamiseksi. Verkoston tulevaisuus -työryhmä on suunnitellut UuDin toimintaa ja koordinaatiota seuraavien puolen vuoden ajaksi. Vaihtuvat koordinaattorit jakavat vastuun kuukausittain järjestettävien kokousten teemoista ja järjestelyistä, joista Uudenmaan Digituki -hanke tiedottaa vielä ennen hankkeen päättymistä.

Tämän jälkeen esittäytyi tämän hankekauden ajan toiminut UuDin ydinryhmä, joka on toiminut eräänlaisena hanketiimin sparraajana verkoston toiminnan suunnittelussa. Tarkoituksena on ollut saada suureksi kasvaneen verkoston ääni kuuluville verkoston kehittämistä koskevissa kysymyksissä. Tilaisuudessa ääneen jäsenistä pääsivät Bildningsalliansenin digitaalisten palveluiden ja digitaalisen osallisuuden asiantuntija Johanni Larjanko sekä Helsingin kaupungin digituen koordinaattori Ari Tammi, joiden lisäksi ydinryhmässä ovat toimineet Työväen sivistysliiton koulutussuunnittelija Julia Nurmi, Kansaneläkelaitoksen erikoissuunnittelija Tuula Närvä ja ENTER ry:n toiminnanjohtaja Juulia Andersson.

Avoimessa iltapäivässä esiteltiin UuDia

Ennen taukoa Uudenmaan Digituki -hankkeen projektisuunnittelija Joel Aaltonen esitteli hankkeen suunnittelemaa materiaalipankkia, jonka sisältöön toivottiin ehdotuksia myös verkostolta. Tauon jälkeen oli koko hanketiimin aika kiittää kuluneista vuosista UuDin parissa. Aamupäivän ohjelman päätti Digi- ja väestötietoviraston Minna Piirainen, joka raotti digituen verkostojen koordinoinnin suunnitelmia.

Webinaarin iltapäivän järjestettiin kaikille verkoston toiminnasta kiinnostuneille avoimena, joten paikalle saapui myös verkoston ulkopuolisia kiinnostuneita kuuntelijoita. Ohjelman aluksi Laura Manninen piti esityksen UuDin toiminnasta ja merkityksestä. Tietoa verkoston toiminnasta ja järjestelyistä löytyy verkoston käsikirjasta, jonka voi käydä lataamassa nettisivuiltamme.

Esittelyjen jälkeen ääneen pääsivät itse UuDilaiset. Vuorollaan Monipaikkainen digitukipalvelu kuntalaisille –hankkeen Anu Salmela, Enterin Juulia Andersson ja Kelan Tuula Närvä kertoivat omista kokemuksistaan verkoston kanssa. Runsaasti kiitosta saivat verkoston ilmapiiri ja järjestelyt, jotka ovat mahdollistaneet kaikille digituesta kiinnostuneille mukaan hyppäämisen ehtimisen ja tarpeiden mukaisesti. Tilaisuus päätettiin UuDin lokakuun julkilausuman julkaisuun. Tämänkertaisella julkilausumallaan verkosto pyrkii vahvistamaan eettisen kaupankäynnin periaatteiden käyttöä sähköisten laitteiden ja palveluiden myynnissä. Mukana tekstiä suunnittelemassa ovat olleet myös Kuluttajaliitto sekä Elisa Oyj.

Uudenmaan Digituki -hanke kiittää verkostoa ja suunnitteluun osallistuneita työryhmiä onnistuneesta syyswebinaarista! Yhteinen työ jatkuu marraskuussa Uudenmaan liiton järjestämässä kokouksessa, jonka ajankohdasta ja järjestelyistä tiedotetaan pian tarkemmin.