UuDi kausi, UuDit kujeet

Uudenmaan Digitukiverkosto (UuDi) aloitti keskiviikkona 2.12.2020 uuden kautensa kokoontumalla yhteen Teamsin välityksellä. Tapahtumassa luotiin katsaus UuDin kuluneeseen vuoteen, esiteltiin uuden ydinryhmän hyväksymä toimintasuunnitelma alkaneelle kaudelle ja julkaistiin verkoston päivitetty käsikirja. Lisäksi Uudenmaan Digituki -hankkeen uudistunut tiimi esittäytyi tilaisuudessa ensimmäistä kertaa kokonaisena.

Verkoston perustanut Uudenmaan Digituki -hanke jatkaa toiminnan koordinoijana myös kaudella 2020-21. Kuluvan vuoden alussa toimintansa aloittanut UuDi on kerännyt joukkoonsa jo yli sata jäsentä, joista hanke on arvioinut noin 50:n toimineen aktiivisesti verkoston työryhmissä ja tapahtumissa. Verkosto on vuoden aikana järjestänyt yhteisen kevät- ja syyswebinaarin, joiden yhteydessä on julkaistu myös kaksi UuDin julkilausumaa. Syyswebinaarin avoimena järjestettyyn päivään ilmoittautui mukaan 85 digituesta kiinnostunutta. Lisäksi verkoston jäsenten toimintaa on esitelty artikkelisarjan ja videoiden avulla.

Toimintasuunnitelmassa tuttuja elementtejä, mutta myös uutta

Alkaneen kauden toimintasuunnitelma jatkaa hyväksi havaittuja menetelmiä lisäten joukkoon sopivassa määrin uusia elementtejä. UuDi järjestää vuonna 2021 jälleen kaksi koko verkoston tapaamista, joiden yhteydessä julkaistaan UuDin julkilausumat. Tapahtumien ja julkilausumien suunnittelusta vastaavat työryhmät, joihin ovat tervetulleita mukaan kaikki UuDin jäsenet.

Kauden tavoitteena on vahvistaa yhteisen työn etenemistä myös työryhmien palaverien välillä aktivoimalla verkostoa toimimaan yhä laajemmin yhteisen Teams-alustan välityksellä. Tavoitteena on myös verkoston yhteistyön lisääminen sekä valtakunnallisella että kansainvälisellä tasolla.

Yksi kauden uudistuksista on myös UuDin ydinryhmä. Ydinryhmä muodostuu viidestä verkoston jäsenestä, jotka edustavat koko UuDia. Sen tarkoituksena on tuoda verkoston jäseniä yhä tiiviimmin mukaan toiminnan suunnitteluun ja taataan, että verkosto tulee kuulluksi toimintaa kehitettäessä. Ydinryhmä on hyväksynyt UuDin uuden toimintasuunnitelman ja päivitetyn käsikirjan.

Tutustu verkostoon käsikirjan avulla

Tapahtumassa esiteltiin myös johdatuksen UuDin toimintaan antavan verkoston käsikirjan päivitetty versio. Se sisältää tietoa UuDin tarkoituksesta, arvoista, työskentelytavoista sekä kuluvan vuoden aikataulusta. Käsikirja on tarkoitettu kaikille UuDin toiminnasta kiinnostuneille, olit sitten itsenäinen digituen antaja, kunnan työntekijä, järjestöaktiivi tai toiminnan suunnittelija. UuDin käsikirjan uudelle kaudelle päivitetyn version löydät täältä.

Yksi viestinnän uudistuksista puolestaan on, että Uudenmaan Digituki -hanketta voi seurata nyt myös sosiaalisessa mediassa. Löydät täältä hankkeen Facebook-sivuston ja täältä Twitter-sivuston. Seuraamalla sosiaalista mediaa pysyt kärryillä hankkeen ulkoisesta viestinnästä ja pystyt jakamaan tuottamaamme sisältöä eteenpäin.

Hanketiimin projektipäällikkönä toimii alkaneella kaudella Tanna Rantanen. Projektisuunnittelijana puolestaan jatkaa hankkeen viestinnästä vastaava Joel Aaltonen. Keskiviikon tilaisuudessa esittäytyi myös hanketiimin uusin jäsen, projektisuunnittelijana joulukuun alusta lähtien toimiva Laura Manninen.

UuDin työryhmät aloittavat toimintansa tulevien viikkojen aikana. Tervetuloa mukaan kehittämään digitukea myös vuonna 2021!