UuDin kevätwebinaari sukelsi rohkeasti digiin

Uudenmaan Digitukiverkoston 11.5.2021 järjestetyssä kevätwebinaarissa otettiin rohkeita loikkia digimeren syvyyksiin. Kevätwebinaari oli ensimmäinen kahdesta koko verkostolle vuoden aikana järjestettävästä tilaisuudesta. UuDin vuoden 2021 teema on digirohkeus ja tapahtuman ohjelma rakentui erilaisten urheiden digitekojen ympärille. Tilaisuuteen olivat kutsuttuina kaikki verkoston jäsenet, ja juhlallisuuksiin osallistui lopulta yli 40 innokasta UuDilaista.

Webinaaripäivän teemana oli ”Sukella rohkeasti digiin”. UuDilaiset pohtivatkin pitkin päivää digirohkeuden merkitystä sekä tilaisuudessa että sosiaalisessa mediassa. Tilaisuudessa vahvistui käsitys digitaidoista uimataidon kaltaisena kansalaistaitona, joka jokaisella Suomessa asuvalla tulisi olla mahdollisuus oppia iästä ja asemasta riippumatta. Yksin ei tarvitse oppia, vaan rohkeutta on myös uskaltaa etsiä tukea.

Aamupäivällä pohdittiin digirohkeutta

Juontajana toiminut Uudenmaan Digituki -hankkeen projektisuunnittelija Laura Manninen sekä hankkeen projektipäällikkö Tanna Rantanen avasivat tilaisuuden ja toivottivat verkoston tervetulleeksi kevätwebinaariin. Seuraavaksi estradille saapui Helsingin ja Espoon työväenopiston tietotekniikan opettaja Maikku Sarvas, joka johdatteli UuDilaiset digirohkeuden äärelle oman pitkän tietotekniikan opettamisen kokemuksensa näkökulmasta.

Teemaan päästiin pureutumaan yksityiskohtaisesti seuranneissa esityksissä, joissa UuDin jäsenet esittelivät omaa toimintaansa ja pohtivat uskalluksen merkitystä työssään. Marika Kivilehto esitteli Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:n toimintaa, Ivan Zaikin puolestaan Suomen Venäjänkielisten digitukihanketta ja lopuksi Veera Vilkama kertoi Moniheli ry:n DigiUp-hankkeen suunnitelmista.

Tauon jälkeen vuorossa oli verkoston tuoreen julkilausuman esittely. Uudenmaan Digituki -hankkeen projektisuunnittelija Joel Aaltonen kertoi julkilausuman suunnitelleen työryhmän askelista, jonka jälkeen vuorossa oli julkilausumasta tehdyn videoversion ensiesitys. Ennen lounastaukoa esiteltiin digitukihankkeiden yhdessä tekemän minitiimi-työskentelyn tuloksia. Digi- ja väestötietoviraston Mirva Gullman kertoi digituen osaamismerkkien suunnittelusta ja Tanna Rantanen puolestaan nuorten tavoittamisen kampanjasta. Lounastauolle lähdettiin ryhmäkeskustelujen kautta, joita käytiin Wonder.me-ympäristössä.

Iltapäivällä esittäytyivät maakunnalliset hankkeet

Lounastauon jälkeen verkosto pääsi tutustumaan maakunnallisten digitukihankkeiden toimintaan laajalla katsauksella. Katariina Terävä esitteli Kymenlaakson hankkeen suunnittelemat Digitumpelot-sarjakuvahahmot, jotka seikkailevat paikallislehdissä. Irina Laatikainen kertoi puolestaan Pohjois-Karjalan digimentoritoiminnasta, jonka avulla pyritään kasvattamaan Siun soten työntekijöiden digiosaamista ja -innokkuutta. Etelä-Pohjanmaan Lea Palomäki puhui asiointipisteiden palvelumuotoiluprojektista, Uudenmaan Joel Aaltonen kuntien digitukisparrauksesta ja Pohjois-Savon Maria Puustinen kävi läpi Digivieri-hankekokonaisuutta.

Lyhyen tauon jälkeen Tanna Rantanen esitteli Uudenmaan Digituki -hankkeen tekemän verkostokyselyn tuloksia. UuDi sai kattavan katsauksen kattavan katsauksen verkoston tilanteeseen. Tämä johdatteli vielä päivän päätteeksi verkoston pohtimaan digituen ja verkoston tulevaisuutta valtiovarainministeriön Waltteri Heinon digituen kehittämisen tilannetta käsitelleen esityksen johdolla. Uudenmaan Digituki -hankkeen suunnitelmia verkoston syksyn ohjelmaksi raotettiin myös hieman ja tarkemmin asiasta tiedotetaan lähiviikkojen aikana.

Uudenmaan Digituki -hanke kiittää verkostoa ja suunnitteluun osallistuneita työryhmiä onnistuneesta kevätwebinaarista! UuDin syyswebinaarin suunnittelu alkaa pian, toivottavasti saamme mahdollisimman monet teistä mukaan ideoimaan myös silloin.